Out of Bount deel 2 met                 GIMP

Deel twee in de serie over het maken van out of bound foto's. Ditmaal werk ik met het gratis bewerkingsprogramma GIMP.

Met regelmaat hoor ik "Photoshop is aan mij niet besteed dus zal het voor mij niet mogelijk zijn". Gelukkig is het maken van een Out of Bound ook mogelijk in een gratis programma zoals Gimp en ik denk dat er behalve Gimp nog meer gratis software te downloaden is voor leuke bewerkingen van een foto. Mijn voorkeur gaat toch altijd weer uit naar Photoshop maar in dit geval zal ik deze bewerking uitleggen in GIMP 

De manier zoals ik het laat zien is vrij eenvoudig. Ik maak bijvoorbeeld geen gebruik van maskers maar maak gebruik van het minimale gereedschap. Niet omdat Gimp het niet in zijn bereik heeft, maar ik wilde mijzelf uitdagen; zo snel mogelijk met het minimale.

Misschien gaat de kwaliteit van de foto er op achteruit. Doelstelling is dat er naast Photoshop een ander software bestaat dat echt voor iedereen toegankelijk is en dat iedereen zijn of haar creativiteit kan gebruiken tijdens het bewerken van een foto.

Hieronder de stappen die je moet maken om een aardige Out Of Bound bewerking te creëren. Deze uitleg bevat wederom veel plaatjes zodat het volgen eenvoudig blijft.


1. Open een foto in Gimp.

 

Aan de linkerkant zin er veel diverse gereedschappen te zien. Een paar daarvan komen tijdens deze blog voorbij.


2.

Voordat we echt gaan werken met de gereedschappen gaan we eerst een Alfakanaal toevoegen. -Een alfakanaal is een onderdeel van een afbeelding waardoor deze gedeeltelijk doorschijnend kan worden weergegeven. Het proces waarmee dit gebeurt heet in het Engels Alpha Blending. De afbeelding wordt gecombineerd met de achtergrond, zodat de achtergrond schijnbaar transparant wordt.- Om dit nu te realiseren in Gimp doe je het volgende. Klik met de rechtermuisknop op de laag en dan alfalaag toevoegen.


 

 

3.

Wat we nu als eerste gaan doen is met een liniaal werken. Zowel boven als links is een liniaal zichtbaar zoals in deze afbeelding.


4. Klik met de muis op deze liniaal en houd deze vast. Sleep de lijn - die dan in beeld komt- naar een plaats in de foto. Dit doen we nogmaals. Ook met de liniaal aan de bovenzijde wordt hetzelfde gedaan. Ook 2 maal.


 

 

 

5.

Dan pakken we de welbekende lasso of vrije selectiegereedschap en verbinden we de hoekpunten met elkaar zoals in de afbeelding is te zien. In dit voorbeeld in totaal vier hoekpunten.


6. 

Als de selectie naar tevredenheid is uitgevoerd, dan moet de selectie worden omgekeerd. Ga naar selectie in de de menubalk en klik op inverteren. Klik dan op delete en alles buiten de selectie wordt gewist

7. Vervolgens worden alle selecties en hulplijnen verwijderd.

 

 

 

8.  Klik nu met de linkermuisknop op het gummetje in de gereedschapskist. Zodat dit venster (links) in beeld komt.

 

 

 

 

 

9. Vink Anti-Gum aan -het onderste vakje- en zorg ervoor dat het klembord op een bepaalde Brush staat anders gaat het proces niet lukken.


 

 

10.

Ga met de muis over het gedeelte dat weer in beeld moet komen. Het is net toveren. Over het lege gedeelte komt weer wat in beeld. Wordt er teveel beeld weergegeven dan gewoon Anti-Gum weer uitvinken en de overtollige pixels kunnen weer worden weggepoetst.

Totdat dit resultaat wordt behaald.

11.

Nu gaan we een nieuwe laag aanmaken. Dit kan op verschillende manieren.

Onderaan in het lagenvenster of in de menubalk op laag en dan op nieuwe laag klikken. In alle gevallen komt dan het volgende venster in beeld.


 

12.Het mooiste is om deze laag de hoogte iets hoger in te stellen, zodat het bewerkte plaatje omringt wordt door een mooie achtergrond. Eenmaal de getallen van hoogte ingevoerd dan naar afbeelding en dan canvas laten passen op lagen.

 

Dit voorbeeld laat zien dat er ruimte is rondom het plaatje. - door het plaatje te slepen naar de gewenste plek.


 13.
Om een mooie achtergrond te krijgen moet de nieuwe laag wel onder het plaatje geplaatst worden. Dit kan worden gedaan met het groene pijltje dat onderaan het laagvenster zit.

In het vorige voorbeeld staan de lagen zoals het hoort.


14.Nu brengen we een kleurverloop achter het plaatje aan.Dit kan ook weer op verschillende manieren. Door in het menu te zoeken naar kleurverloop -Gereedschap----- tekenen----- kleurverloop- of op het grijze vlakje in de gereedschapskist naast of onder het emmertje. Dan een kleurverloop kiezen en dan in het werkveld met de muis van links naar rechts een denkbeeldige lijn zetten.


 
15.

Dan maken we weer een nieuwe laag aan en plaatsen deze bovenaan. Wederom maken we met het vrije selectiegereedschap een selectie van het plaatje en gaan er een rand om maken.

 


16. Om van de selectie een rand te maken doen we het volgende.
In het menu ga je naar selectie en dan naar Rand.


17.  Stel naar wens de dikte van de rand in. Nu zie je dat de lijn over de foto gaat wat  we niet willen.


18. Door de dekking van de rand naar beneden te halen zien we het plaatje door de rand heen en kan de rand worden                                                                       weggepoetst met een gum.


19.Vergeet daarna niet op de dekking weer op 100 procent te zetten

Uiteindelijk worden de lagen weer 1 laag gemaakt. Door rechter muisklik en dan onderaan lagen samenvoegen aan te klikken en het uiteindelijk resultaat is dan behaald. 

 

20.Gimp slaat niet standaard de foto op in .jpg. maar in .xcf

Dit lukt wel alleen moet je het plaatje gaan exporteren.

Klik op Bestand--- Exporteren

Het venster dat je dan in beeld krijgt is niet echt lastig.

Alleen dien je achter de naam de extensie .jpg te typen.

 

Eindresultaat

 



Commentaar schrijven

Commentaren: 0